Zarządca infrastruktury zapewnia o dobrym tempie robót na modernizowanym odcinku z Giżycka do Korsz. Pociągi mają wrócić tam w grudniu. Wykonawcą modernizacji jest Torpol.
Na przełomie września i października Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że
w grudniu uruchomi połączenia dalekobieżne wykorzystujące modernizowany odcinek linii 38 między Giżyckiem a Korszami. Po związanej z trwającą modernizacją przerwie pociągi skomunikują więc ponownie Ełk i Olsztyn trasą biegnącą przez kilka mazurskich kurortów. Teraz informacje o planowanym otwarciu przebudowywanego ciągu potwierdził zarządca infrastruktury.
PLK: Torpol wyprzedza założony harmonogram
– Udostępnienie odcinka Giżycko – Korsze przewoźnikom planowane jest w grudniu tego roku – mówi Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Jeszcze niedawno spółka wskazywała zaś, że pociągi będą mogły przejechać ten fragment dopiero w marcu 2026 r. Jak usłyszeliśmy, roboty toczą się bowiem szybciej, niż zakładał to harmonogram, a zakończenie robót nastąpi przed terminem określonym w kontrakcie z wykonawcą.
Rolę tę pełni Torpol. Do grudnia ma on zakończyć przebudowę torów w obrębie stacji Kętrzyn. – Trwają prace związane z instalacją systemów teletechnicznych i sterowania ruchem, a także z wywieszeniem sieci trakcyjnej. Prowadzone są również roboty wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych, a do przebudowy pozostaje jeszcze 15 z 31 przejazdów kolejowo-drogowych – relacjonuje nasz rozmówca. Podkreśla jednocześnie, że pod koniec roku z Giżycka do Korsz pojadą pociągi spalinowe.
Na pociągi elektryczne poczekamy kilka miesięcy
– Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia do eksploatacji podsystemu Energia z Urzędu Transportu Kolejowego – tłumaczy przedstawiciel PLK. Spółka nie podaje na razie daty formalnego zakończenia elektryfikacji, ale finalizacja całego kontraktu z Torpolem ma nastąpić w czerwcu 2026 r. Za realizację wszystkich prac przedsiębiorstwo otrzyma 876 mln zł netto (1 mld 77 mln zł brutto). Środki te pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy.
Przypomnijmy, że choć PLK mówią o przedterminowym zakończeniu robót, inwestycja jest opóźniona w stosunku do pierwotnych planów. Początkowo zakładano bowiem jej finał
już w roku 2023. Dopiero wówczas podpisano jednak
umowę z wykonawcą. Inwestycja uzupełni zakończoną we wrześniu tego roku elektryfikację dalszego odcinka linii 38 – z Giżycka do Ełku. Fragment z Olsztyna do Korsz został zelektryfikowany w roku 1990.